Autá
Škoda 645
Rok výroby: 1929
Pravdepodobne jediná zachovalá Škoda 645 s týmto typom karosérie – phaeton, v pôvodnom a kompletnom stave. Po dešifrovaní typového označenia (Š 645) zistíme, že sa jedná o vozidlo poháňané 6-valcovým motorom s výkonom 45 koní. Trojciferné označenia modelov prezrádzali počet válcov a výkon motora v konských silách. Z modelu Škoda 645 v rôzných karosárských verziach bolo vyrobených 758 automobilov .
Majestátna a luxusná karoséria presahujúca 5,5 metra na najdlhšom sériovo vyrábanom podvozku v automobilke Škoda s rázvorom 3375 mm bola určená len pre najvyššiu a najbohatšiu vrstvu a prakticky každý kus bol vyrábaný na konkrétnu objednávku a pre konkrétneho zákazníka. Špicové kolesá dodávajú vozidlu optickú ľahkosť a pri zloženej streche sa z auta stáva priam etalón medzivojnovej motoristickej elegancie. Automobil je momentálne v detailnej renovácii v našich dielňach a po jej dokončení bude ozdobou na najprestížnejších veteránskych podujatiach Európy.
ŠKODA 430D
Rok výroby: 1931
Koncovka "D" v typovom označení je skratkou slova DROŠKA, čo označovalo predĺžený model so zväčšeným objemom valcov a výkonom oproti modelu 430, z ktorého konštrukčne výchádzal. Pasažieri sú v na tú dobu luxusne čalúnenom interiéri oddelení od vodiča posuvným sklom. Jedným z majiteľov rovnakého modelu bol aj Tomáš Baťa. Typ 430D bol vyrábený v rokoch 1930 až 1936 a vyrobených bolo len 651 ks.
Škoda Popular
Rok výroby: 1935
Tento typ nadväzoval na Popular 912, motor bol ale prevŕtaný na 1 089 cm³ s výkonom 22 kW (30 k). Sériovo boli použité kvapalinové brzdy, diferenciál, bola zväčšená karoséria a rázvor, ale aj rozchodu. Aj vďaka väčšej karosérií bolo možné vyrábať viacero typov karosérií – tudor, sedan, kabriolet, roadster, sanitné a dodávkové vozidlo. Automobil dosahoval rýchlosť 100 km / h a spotreboval okolo 8,5 litra benzínu na 100 km. Spolu bolo z modelu Popular 1100 OHV vyrobených 5887 kusov. Zaujmavosťou je, že v roku 1940 bola zahájena výroba otvorených vojenských verzií určených na vývoz do Juhoslávie. Pôvodne tieto vozy mali slúžiť Česko-Slovenskej armáde, avšak z dôvodu vtedajších udalosti nikdy dodané neboli. Namiesto toho si prvé 3 vozy prevzali důstojníci z Juhoslávie.
Tatra 75
Rok výroby: 1936
Táto Tatra s klasickou "tatrovackou" konštrukciou - teda karosériou usadenou na nosnej rúre, v ktorej bol vedený aj hriadeľ náhonu zadnej nápravy sa vyznačovala veľmi pohodlným interiérom pre cestujúcich aj vzadu, na svoju dobu nie bežnymi kvapalinovymi brzdami, zväčšeným objemom motora a sériovo aj prídavnou prevodovkou "do rýchla" alebo ekonomicku jazdu umožnujúcou "voľnobežkou". Motor vzduchom chladeny 4-valec s protibežnymi piestami a objemom 1700 ccm. Vyrobených bolo cca 2800 ks prevedenia s uzavretou 4-dverovou karosériou. Auto nepojazdne od roku 1976, kedy bolo odstavene a rozobrate. Po rokoch skladovania prešlo dôkladnou a detailnou renováciou ukončenou v r. 2018.
Aero 30
Rok výroby: 1937
Jedno z najelegantnejších československých áut vzniklo v pražskej továrni Aero. Továreň vyrábajúca lietadlá sa podujala vstúpiť na trh s ľudovými vozidlami (Aero 500 a 662) a po úspechu v tomto segmente sa odvážila ísť aj ďalej. Výsledkom bolo aj na svoju dobu pokrokové Aero 30 s predným náhonom a dvojvalcovým, dvojtaktným, vodou chladeným motorom. Výkon 30 koní, ktorý sa ukrýva i v typovom označení modelu umožňuje vozidlu pomerne dynamickú jazdu – avšak hlavne po rovine. Prevody použité v prevodovke umožňujú vozidlu síce vytrvalé, ale pomalé zdolávanie kopcov. Napriek tomu je jazda príjemná a pohodlná.
Škoda Popular 1100 OHV Roadster
Rok výroby: 1939
Tento typ nadväzoval na Popular 912, motor bol ale prevŕtaný na 1 089 cm³ s výkonom 22 kW (30 k). Sériovo boli použité kvapalinové brzdy, diferenciál, bola zväčšená karoséria a rázvor, ale aj rozchodu. Aj vďaka väčšej karosérií bolo možné vyrábať viacero typov karosérií – tudor, sedan, kabriolet, roadster, sanitné a dodávkové vozidlo. Automobil dosahoval rýchlosť 100 km / h a spotreboval okolo 8,5 litra benzínu na 100 km. Spolu bolo z modelu Popular 1100 OHV vyrobených 5887 kusov. Zaujmavosťou je, že v roku 1940 bola zahájena výroba otvorených vojenských verzií určených na vývoz do Juhoslávie. Pôvodne tieto vozy mali slúžiť Česko-Slovenskej armáde, avšak z dôvodu vtedajších udalosti nikdy dodané neboli. Namiesto toho si prvé 3 vozy prevzali důstojníci z Juhoslávie.
Škoda Popular "Liduška"
Rok výroby: 1941
Tento typ nadväzoval na Popular 912, motor bol ale prevŕtaný na 1 089 cm³ s výkonom 22 kW (30 k). Sériovo boli použité kvapalinové brzdy, diferenciál, bola zväčšená karoséria a rázvor, ale aj rozchodu. Aj vďaka väčšej karosérií bolo možné vyrábať viacero typov karosérií – tudor, sedan, kabriolet, roadster, sanitné a dodávkové vozidlo. Automobil dosahoval rýchlosť 100 km / h a spotreboval okolo 8,5 litra benzínu na 100 km. Spolu bolo z modelu Popular 1100 OHV vyrobených 5887 kusov. Zaujmavosťou je, že v roku 1940 bola zahájena výroba otvorených vojenských verzií určených na vývoz do Juhoslávie. Pôvodne tieto vozy mali slúžiť Česko-Slovenskej armáde, avšak z dôvodu vtedajších udalosti nikdy dodané neboli. Namiesto toho si prvé 3 vozy prevzali důstojníci z Juhoslávie.
Škoda 1101 Tudor
Rok výroby: 1948
Automobil Škoda 1101 „ Tudor“ vychádzal z predvojnovej tradície a konštrukcie modelu Popular a bol to posledný model Škody s výdrevou v karosérii – teda s karosériou pozostávajúcou z drevenej kostry a plechových povrchových dielov. Štandartne sa dodával ako dvojdverová karoséria typu Tudor a odtiaľ vzniklo ľudové označeni modelu. Škoda 1101/1102 však vynikala množstvom variánt karosérie. V našej zbierke máme základný model - uzavretá dvojdverová karoséria, ale továreň opúšťalo i prevedenie cabrio, roadster, kombi, sanitka, 4-dverový sedan, či pre potreby Polície a armády vojenská karoséria zvaná medzi ľuďmi jako „bojový Tudor“
ŠKODA 440 Spartak
Rok výroby: 1956
Vozidlo, ktoré malo postaviť povojnové Československo na kolesá. Vozidlo vychádzalo koncepčne z predvojnových modelov Populár, prinieslo však modernú trojpriestorovú karosériu. Označeni modelu 440 pochádzalo ešte z predvojnového obdoba, kedy automobilka označovala trojmiestným označením svoje vozy. Prvé značilo počet válcov a zvyšné 2 číslice výkon. Z neho sa neskôr po ukončení výroby v roku 1959 vyvinul model Octavia (Felícia) ale vďaka drobným odlišnostiam spájajúcim toto vozidlo s predvojnovým obdobím ako mechanický štartér, svojská prístrojová doska alebo listové pruženie mu patrí v našich srdciach špeciálne miesto.
ŠKODA 1201 Sedan
Rok výroby: 1957
V období výroby pomerne rozšíreného modelu Spartak (Oktavia) vyrábala v rokoch 1952 až 1961 Škoda aj väčší model Škoda 1200/1201. Prevedenie Sedan bolo 4-dverové, ale k dispozícii boli aj verzie kombi s 3 dverami (1 na strane vodiča a 2 na strane spolujazdca) využívané aj ako sanitka či pohrebné vozidlo, ale aj dodávka či pick-up. Prevedenie sedan bolo veľmi obľúbené a používané hlavne u vtedajších tajných zložiek polície a preto v 60tych rokoch jeho blízkosť vyvolávala skôr negatívne emócie. Jedná sa však o priestorovo i dizajnovo vydarené vozidlo s príjemnými jazdnými vlastnosťami a interiérom oplývajúcim priestorom a náznakom luxusu.
Naša Škoda 1201 Sedan prešla kompletnou špičkovou renováciou v roku 2015.
ŠKODA Felícia
Rok výroby: 1960
Jediný kabriolet Škoda, sériovo vyrábaný od druhej svetovej vojny až do dnešných čias. Škoda Felícia bol nástupca modelu Škoda 450 a začal sa vyrábať v roku 1959 . Populárne vozidlo sa dodávalo s odnímateľnou laminátovou strechou v dvoch veľkostiach a samozrejme s plátenou strechou. Konštrukčne sa nelíšilo od Škody Octavia, ale bolo osadené dvoma karburátormi – pre zvýšenie výkonu.
ŠKODA 1000MBX
Rok výroby: 1966
Športové prevedenie Škody 1000MB bolo vyrobené iba v počte 2517 ks a je dnes jedným z najvyhľadávanejších modelov Škoda medzi zberateľmi. Model sa líšil od sedanu dvojdverovou karosériou s absenciou „B“ stĺpika a vždy osadený výbavou na úrovni De luxe, čiže tú najvyššiu výbavu akú v danej dobe automobilka poskytovala s najsilnejším dostupným motorom . Konštrukcia auta stratou „B“ stĺpika utrpela a tak stratilo veľa zo svojej tuhosti. Napriek tomu šlo o konštrukčne i vzhľadovo zaujímavý model, ktorý právom je aj ozdobou našej zbierky.
Pozrite si video o Škode 1000MBX zo série Noc v archíve.
Fiat Steyr 600
Rok výroby: 1967
Fiat 600 sa licenčne vyrábal v rôznych štátoch. Jedným z menej známych prevedení bol v Rakúsku vyrábaný Fiat Steyr 600. Okrem nápisov na karosérii sa odlišoval aj iným motorom a prevodovkou. Náš model patrí k najstarším a tak má napríklad dvere otvárané proti smeru jazdy a okná sa neotvárajú klasickým zasúvaním do dverí, ale sú rozdelené na polovicu a vetrá sa odsunutím pohyblivej časti v ráme okna. Naše vozidlo prešlo kompletnou detailnou renováciou v roku 2015 a je kedykoľvek pripravené na jazdu akoby práve zišlo z vyrobnej linky.
ŠKODA 1000MB
Rok výroby: 1968
Automobil, ktorý priniesol doslova prevrat do výrobných hál závodov Škoda. Samonosná karoséria a motor premiestnený ku hnanej zadnej náprave boli koncepciou ktorá sa udržala vo výrobe od 60-tych až po koniec 90-tych rokov 20-tého storočia. Tento automobil bol obdarený mnohými nádhernými detailami ako tankovací otvor v znaku „Škoda“ predného blatníka, rezerva schovaná v prednej časti vozidla v dvojitej podlahe a prístupná po odchýlení čelnej masky alebo druhý batožinový priestor za operadlami zadných sedadiel.
Nultá séria modelu 1000MB vyrobených v roku 1962, v rámci testovania kvality a skúšky trvácnosti najazdila milióny kilometrov horúcou púšťou, zamrznutým Ruskom ale aj východonemeckými diaľnicami. Preto po oficiálním uvedení v roku 1964 na trh nebolo žiadným prekvapením, že sa stala medzinárodne uznávaným modelom automobilky.
Naša Škoda 1000MB je v pôvodnom farebnom prevedení tzv. Holubia šed
Škoda 110L
Rok výroby: 1969
Model Škoda 100/110 nahradil v roku 1969 model 1000 MB, tak ako si to doba žiadala – bol tvarovo jednoduchší, modernejší ako predchodca ale techniku i konštrukciu prevzal v celom rozsahu. Zmenou prešlo len pár konštrukčných prvkov a tak sa nedá hovoriť o úplne novom modely, ale o „ omladzovacej kúre“. V našej zbierke máme vzácne zachovalý kus kedysi rozšíreného modelu 110L . Má len 24 000 km a prešiel úspešne veteránskou testáciou.
Škoda 110R
Rok výroby: 1974
Tento športový model automobilky Škoda patrí dnes k najvyhľadávanejším. Vo výrobe nahradil Škodu 1000 MBX a bol posledným, ktorý mal bezrámové bočné sklo (dvere vodiča i spolujazdca). Vozidlo malo čiastočne zhodnú karosériu s modelom Škoda 100 MB, ale interiér bol celkom odlišný – ladený športovo a tiež veľkorysejšie spracovaný, obsahoval anatomický koženkou čalúnené sedadla s odnímatelnou operkou hlavy. Prístrojova doska narozdiel od sedanu obsahuje otáčkomer, rýchlomer, teplomer chladiacej kvapaliny, palivomer a navyše aj tlakomer oleja.
Škoda 706 RTHP Hasičská
Rok výroby: 1978
Škoda 706 RT je označenie viacúčelového vozidla, na ktorého podvozku mohli byť rôzne nadstavby podľa účelu a potreby použitia. Či to boli montážne vozidlá dopravných podnikov, striekacie vozy, smetiarske alebo aj hasičské. Škoda 706 RTHP – bol názov pre podvozok určený pre hasičskú cisternu so striekačkou. Pričom písmeno H označovalo Hasičský špeciál a písmeno P možnosť pripojenia predného pohonu. Hasičské vozidlá boli stále v dobrej opatere a nenajazdili veľa kilometrov. Aj vďaka tomu má naša Škoda 706 iba neuveriteľných 2150 km. Toto auto má najväčší objem motora z vozidiel v našej zbierke. Radový dieselový vodou chladený šesťvalec s objemom 11,8 litra a výkonom 118 kW. Špeciálna nadstavba zo 70-tých rokov 20tého storočia obsahovala vysokotlaké čerpadlo, kompletnú výbavu na hasenie požiaru vrátane kropiacej lišty, nádrž na penidlo i vodu o objeme 3500 litrov a kabínu pre 8 hasičov. Celková hmotnosť vozidla je 13570 kg a jeho dĺžka je 7550 mm.
Praga V3S
Rok výroby: 1979
V3S v názve znamená – vojenský trojnápravový speciál, ľudovo nazývane „vetrieska“. Toto vozidlo je síce pomerne známe, ale dnes si už málokto uvedomuje jedinečnosť jeho konštrukcie. Nápravové prevodovky umožňujú vysokú svetlú výšku vozidla, brodivost až 80 cm a vzduchom chladený šestvalcový dieselový motor vysokú spoľahlivosť pre auto nasadzované v ťažkých podmienkach. Základom boli vozidla dodávané ako valník ale s dodatečnými nadstavbami slúžili ako vojenské autodielne, štábne automobily, rádiovozy, autožeriav, sklápač, cisterna a mnoho iných. Naša Praga V3S má na mieru vyrobenú korbu a je po celkovom repase. Má najazdených len cca 1500 km a bez problémov zvládla aj 300 km dlhú cestu.
Kolekcia Youngtimerov
ŠKODA 120/125/130/Favorit
Kolekcia youngtimerov, reprezentuje momentálne najdynamickejšie sa rozvíjajúcu kategóriu československých veteránov. Škoda 120/125 (typ. 742) je automobil nižšej strednej triedy vyrábaný v rokoch 1976 až 1990. Naša hnedá Škoda 120 LS vyrobvená v roku 1980 bola jedným z najdrahších prevedím ktoré sa dostalo do bežnej predajnej siete Mototechny.
Naopak oranžová Škoda 120L vyrobená v roku 1984 bola ponúkaná skôr pre bežných spotrebiteľov. Model 120 s objemom motora 1174 cm3 nahradil model 125 ktorý sa odlišoval modernizovanou 5-stupňovou prevodovkou a rozšírením rozchodu kolies. Naša Bordová 125L je z roku 1989. V roku 1987 bol predstavený model Škoda Favorit, ktorý predznamenal koniec automobilov Škoda s koncepciou zadného náhonu.
ČZ 150
Rok výroby: 1952
Motocykel ČZ150 vyvinutý a vyrábaný Českou zbrojovkou Strakonice a rokoch 1950 až 1953. Prvé kusy výroby mali pevnú neodpruženú zadnú vidlicu, ale koncom roku 1950 sa prestala dodávať a zmenil sa rám motocykla, pribudlo odpruženie, tzv. klzáky. V predaji bolo prevedenie klasické, ľudové alebo exportné. Ľudová verzia nikdy neobsahovala chrómovanie, viečko nádrže bolo bakelitové, chróm sa dostal len na kolena výfuku. Klasická ako aj ľudová verzia boli dodávané v čiernej farbe. Model určený na vývoz bol v červenej s chrómovaním nádrže, viečka nádrže a výfukov. Samozrejmosťou bolo linkovanie dielov.
Jawa 555
Rok výroby: 1962
Jawa 50 typ 555 „ Pionier“ bol nástupca populárneho typu Jawa 550 takzvaného „Pařez“. Nový model bol dielom konštruktérov Považských strojárni, kde bol navrhnutý a aj vyrábany. Z počiatku výroby bol dodávany len ako jednomiestný avšak na žiadosť odberateľov severských krajín sa koncom roka 1959 začal dodávať aj s predlženým sedadlom určeným predovšetkým na vývoz ale aj k predaju na domácom trhu. Zvlaštnosťou je že aj napriek veľkému sedlu bol motocykel scházeny ako jedmomiestny. K motocyklu bolo možné dokupiťv tej dobe aj niekoľko doplnkov ako reumaplechy či plexi štít. Motocykel si bolo možné kupit v 5tích farbách, ale aj v dvojfarebnom vyhotovení avšak len v kombinácií s šedobielou farbou.
Simson S51 a SR50
Rok výroby 1974-1983
Simson S51 bol predstavený v roku 1981 na veľtrhu v Lipsku, kde dostal zlatú medailu. S51 Enduro bol prispôsobený skôr do terénu vďaka zdvihnutému výfuku, vystuženému rámu a tvrdším pružinám.
Simson SR50 prišiel v roku 1986 a ešte pred uvedením na trh bol ocenený za dizajn. Kvôli konštukcii bola prevodovka, ktorá bola prevzatá z modelu S51 posunutá o 90°. Zvláštnosťou je preto radenie rýchlostí, kde prvý prevodový stupeň nieje smerom dole ako je zvykom, ale posunutie sa dopredu v smere jazdy a ostatné smerom dozadu a nie hore.