enzo_sen

Autá

Škoda 645

Rok výroby: 1930

 

Pravdepodobne jediná zachovalá Škoda 645 s týmto typom karosérie – phaeton, v pôvodnom a kompletnom stave. Po dešifrovaní typového označenia (Š 645) zistíme, že sa jedná o vozidlo poháňané 6-valcovým motorom s výkonom 45 koní.

 

Majestátna a luxusná karoséria presahujúca 5,5 metra na najdlhšom sériovo vyrábanom podvozku v automobilke Škoda s rázvorom 3370 mm bola určená len pre najvyššiu a najbohatšiu vrstvu a prakticky každý kus bol vyrábaný na konkrétnu objednávku a pre konkrétneho zákazníka. Špicové kolesá dodávajú vozidlu optickú ľahkosť a pri zloženej streche sa z auta stáva priam etalón medzivojnovej motoristickej elegancie. Automobil je momentálne v detailnej renovácii v našich dielňach a po jej dokončení bude ozdobou na najprestížnejších veteránskych podujatiach Európy.

 

Škoda 645
Škoda 645
Škoda 645
Škoda 645

Standard Flying Ten

Rok výroby: 1935

 

Anglický predstaviteľ vozidla pre široké masy s výkonom 10 koní, štvordverovou karosériou a otváracou strechou. Veľmi pohodlné aj keď pomerne malé auto je oproti svojím rovnako starým súkmeňovcom veľmi ľahko ovládateľné aj vďaka pružnému motoru, synchronizovanej prevodovke a dobrému rozhľadu spoza volantu. Zaujímavosťou je aj absencia batožinového priestoru, ktorý nahrádza zadná kapota s možnosťou zaaretovania v otvorenej vodorovnej polohe, slúžiaca ako plošina na upevnenie kufra či inak zabalenej batožiny.


 

Standard Flying Ten
Standard Flying Ten
Standard Flying Ten
Standard Flying Ten
Standard Flying Ten

Škoda 1101 Tudor

Rok výroby: 1948

 

„Tudor“ vychádzal z predvojnovej tradície a konštrukcie modelu Popular a bol to posledný model Škody s výdrevou v karosérii – teda s karosériou pozostávajúcou z drevenej kostry a plechových povrchových dielov. Škoda 1101/1102 vynikala množstvom variánt karosérie. V našej zbierke máme základný model - uzavretá dvojdverová karoséria, ale továreň opúšťalo i prevedenie cabrio, roadster, kombi, sanitka, vojenská karoséria zvaná „bojový Tudor“ a dokonca aj 4-dverový sedan.


 

Škoda 1101 Tudor
Škoda 1101 Tudor
Škoda 1101 Tudor
Škoda 1101 Tudor
Škoda 1101 Tudor

Aero 30

Rok výroby: 1937

 

Jedno z najelegantnejších československých áut vzniklo v pražskej továrni Aero. Továreň vyrábajúca lietadlá sa podujala vstúpiť na trh s ľudovými vozidlami (Aero 500 a 662) a po úspechu v tomto segmente sa odvážila ísť aj ďalej. Výsledkom bolo aj na svoju dobu pokrokové Aero 30 s predným náhonom a dvojvalcovým, dvojtaktným, vodou chladeným motorom. Výkon 30 koní, ktorý sa ukrýva i v typovom označení modelu umožňuje vozidlu pomerne dynamickú jazdu – avšak hlavne po rovine. Prevody použité v prevodovke umožňujú vozidlu síce vytrvalé, ale pomalé zdolávanie kopcov. Napriek tomu je jazda príjemná a pohodlná.


 

Aero 30
Aero 30
Aero 30
Aero 30
Aero 30

ŠKODA Sedan 1201

Rok výroby: 1957

 

V období výroby pomerne rozšíreného modelu Spartak (Oktavia) vyrábala Škoda aj väčší model Škoda 1200/1201. Prevedenie Sedan bolo 4-dverové, ale k dispozícii boli aj kombi verzie s 3 dverami (1 na strane vodiča a 2 na strane spolujazdca) využívané aj ako sanitka. Prevedenie sedan bolo veľmi obľúbené a používané hlavne u vtedajších tajných zložiek polície a preto v 60tych rokoch jeho blízkosť vyvolávala skôr negatívne emócie. Jedná sa však o priestorovo i dizajnovo vydarené vozidlo s príjemnými jazdnými vlastnosťami a interiérom oplývajúcim priestorom a náznakom luxusu.

 

Naša Škoda Sedan prešla kompletnou špičkovou renováciou v roku 2015.

ŠKODA Sedan 1201
ŠKODA Sedan 1201
ŠKODA Sedan 1201
ŠKODA Sedan 1201
ŠKODA Sedan 1201

ŠKODA 1000MBX

Rok výroby: 1966

 

Športové prevedenie Škody 1000 Mb bolo vyrobené iba v počte 2517 ks a je dnes jedným zo zberateľmi najvyhľadávanejších modelov Škoda. Model sa líšil od sedanu dvojdverovou karosériou s absenciou „B“ stĺpika a vždy obsahoval tú najvyššiu výbavu akú v danej dobe automobilka poskytovala.  Konštrukcia auta stratou „B“ stĺpika utrpela a tak stratilo veľa zo svojej tuhosti. Napriek tomu šlo o konštrukčne i vzhľadovo zaujímavý model a právom je aj ozdobou našej zbierky.

 

Pozrite si video o Škode 1000MBX zo série Noc v archíve.

 

ŠKODA 1000MBX
ŠKODA 1000MBX
ŠKODA 1000MBX
ŠKODA 1000MBX
ŠKODA 1000MBX

ŠKODA Felícia

Rok výroby: 1960

 

Jediný kabriolet Škoda, sériovo vyrábaný od druhej svetovej vojny až do dnešných čias. Populárne vozidlo sa dodávalo s odnímateľnou laminátovou strechou v dvoch veľkostiach a samozrejme s plátenou strechou. Konštrukčne sa nelíšilo od Škody Octavia, ale bolo osadené dvoma karburátormi – pre zvýšenie výkonu.

ŠKODA Felícia
ŠKODA Felícia
ŠKODA Felícia
ŠKODA Felícia
ŠKODA Felícia

ŠKODA 440 Spartak

Rok výroby: 1956

 

Vozidlo, ktoré malo postaviť povojnové Československo na kolesá. Vozidlo vychádzalo koncepčne z predvojnových modelov Populár, prinieslo však modernú trojpriestorovú karosériu. Z neho sa neskôr vyvinul model Octavia (Felícia) ale vďaka drobným odlišnostiam spájajúcim toto vozidlo s predvojnovým obdobím ako mechanický štartér, svojská prístrojová doska alebo listové pruženie mu patrí v našich srdciach špeciálne miesto.

ŠKODA 440 Spartak
ŠKODA 440 Spartak
ŠKODA 440 Spartak
ŠKODA 440 Spartak
ŠKODA 440 Spartak

ŠKODA 1000MB

Rok výroby: 1968

 

Automobil, ktorý priniesol doslova prevrat do výrobných hál závodov Škoda. Samonosná karoséria a motor premiestnený ku hnanej zadnej náprave boli koncepciou ktorá sa udržala vo výrobe od 60-tych až po koniec 90-tych rokov 20-tého storočia. Tento automobil bol obdarený mnohými nádhernými detailami ako tankovací otvor v znaku „Škoda“ predného blatníka, rezerva schovaná v prednej časti vozidla v dvojitej podlahe a prístupná po odchýlení čelnej masky alebo druhý batožinový priestor za operadlami zadných sedadiel.

 

Orig. farba: Holubia šeď

 

ŠKODA 1000MB
ŠKODA 1000MB
ŠKODA 1000MB
ŠKODA 1000MB
ŠKODA 1000MB

Škoda 110R

Rok výroby: 1974

 

Tento športový model automobilky Škoda patrí dnes k najvyhľadávanejším. Vo výrobe nahradil Škodu 1000 MBX a bol posledným, ktorý mal bezrámové bočné sklo (dvere vodiča i spolujazdca).  Vozidlo malo čiastočne zhodnú karosériu s modelom Škoda 100 MB, ale interiér bol celkom odlišný – ladený športovo a tiež veľkorysejšie spracovaný.

 

Škoda 110R
Škoda 110R
Škoda 110R
Škoda 110R
Škoda 110R

ČZ 150

Rok výroby: 1952

 

ČZ 150
ČZ 150
ČZ 150
ČZ 150

Jawa 555

Rok výroby: 1962

 

Jawa 555
Jawa 555
Jawa 555
Jawa 555

ŠKODA 430D

"D" v typovom označení je skratkou slova DROŠKA, čo označovalo predĺžený model so zväčšeným objemom valcov (pri zachovaní výkonu). Pasažieri sú v na tú dobu luxusne čalúnenom interiéri oddelení od vodiča posuvným sklom. Jedným z majiteľov rovnakého modelu bol aj Tomáš Baťa. Typ 430D bol vyrobený len v počte 651 ks.

 

ŠKODA 430D
ŠKODA 430D
ŠKODA 430D
ŠKODA 430D
ŠKODA 430D

Fiat Steyr 600

Fiat 600 sa licenčne vyrábal v rôznych štátoch. Jedným z menej známych prevedení bol v Rakúsku vyrábaný Fiat Steyr 600. Okrem nápisov na karosérii sa odlišoval aj iným motorom a prevodovkou. Náš model patrí k najstarším a tak má napríklad dvere otvárané proti smeru jazdy a okná sa neotvárajú klasickým zasúvaním do dverí, ale sú rozdelené na polovicu a vetrá sa odsunutím pohyblivej časti v ráme okna. Auto je práve v renovácii a zbierku rozšíri v roku 2016.

Fiat Steyr 600
Fiat Steyr 600
Fiat Steyr 600
Fiat Steyr 600

Škoda Polpular 1935

Model Popular sa stal v predvojnovom období najrozšírenejším modelom Škoda. Nová konštrukcia čiastočne okopírovaná od Tatry umožnila použitie výkyvných zadných polnáprav. V našej zbierke máme jeden z prvých modelov s diferenciálom v stave pôvodnom a pred renováciou ale napriek svojmu veku 80 rokov je stále pojazdný a ochotný nás kedykoľvek zviezť.

Škoda Polpular 1935
Škoda Polpular 1935
Škoda Polpular 1935
Škoda Polpular 1935
Škoda Polpular 1935

Škoda Popular Liduška 1941

Ľudová verzia Škody popular zvaná Liduška sa vyznačovala tým, že nemala diferenciál. Karoséria bola už pomerne moderná – trojpriestorová, ale stále malá a s výdrevou ako nosným rámom oplechovania. Liduška z našej zbierky s v 90-tych rokoch našla cestu do „Západného Nemecka“ kde skrášľovala salón predajcu automobilov. Do „Československa“ sa vrátila po 20tich rokoch a čaká ju u nás kompletná renovácia

Škoda Popular Liduška 1941
Škoda Popular Liduška 1941
Škoda Popular Liduška 1941
Škoda Popular Liduška 1941
Škoda Popular Liduška 1941

Škoda 110L

Tento model nahradil model 1000 MB a tak ako si doba žiadala – bol tvarovo jednoduchší ako predchodca hoci techniku i konštrukciu prevzal v celom rozsahu.

 

V našej zbierke máme vzácne zachovalý kus kedysi rozšíreného modelu . Má len 24 000 km a v tomto roku ho čaká veteránska testácia.

Škoda 110L

Škoda 120 LS

Vo svojej dobe bola táto Škoda najdrahším prevedením, ktoré sa dostalo do bežnej predajnej siete vtedajšieho monopolu Mototechny. Lepšie vybavený model bol na vývoz, prípadne sa dal zakúpiť v špecializovanej sieti obchodov so zahraničným a luxusným tovarom Tuzex.

 

Naša Škoda 120 LS má pôvodný lak a nikdy nebola renovovaná. Krásne zachovaný interiér aj exteriér svedčia o skutočne najazdených 27 000 km. Jej luxusnými doplnkami sú napríklad hliníkové leštené lemy rámov dverných okien alebo otáčkomer.

Škoda 120 LS
Škoda 120 LS
Škoda 120 LS
Škoda 120 LS

Škoda 706 RTHP Hasičská

Hasičské vozidlá boli stále v dobrej opatere a nenajazdili veľa kilometrov. Aj vďaka tomu má naša Škoda 607 iba neuveriteľných 2150 km.

 

Toto auto má najväčší objem motora z vozidiel v našej zbierke. Radový dieselový vodou chladený šesťvalec s objemom  11,7 litra a výkonom 117 kW. Špeciálna nadstavba zo 70-tych rokov 20teho storočia obsahovala vysokotlaké čerpadlo, kompletnú výbavu na hasenie požiaru vrátane kropiacej lišty, nádrž na penidlo i vodu o objeme 1000 litrov a kabínu pre 8 hasičov.

 

Celková hmotnosť vozidla je 13570 kg a jeho dĺžka je 7550 mm

Škoda 706 RTHP Hasičská
Škoda 706 RTHP Hasičská
Škoda 706 RTHP Hasičská
Škoda 706 RTHP Hasičská
Škoda 706 RTHP Hasičská

Praga V3S

V3S v názve znamená – vojenský trojnápravový špeciál.  Toto vozidlo je síce pomerne známe, ale dnes si už málokto uvedomuje jedinečnosť jeho konštrukcie. Nápravové prevodovky umožňujú vysokú svetlú výšku vozidla a vzduchom chladený štvorvalcový dieselový motor vysokú spoľahlivosť pre auto nasadzované v ťažkých podmienkach.

 

Naša Praga V3S má na mieru vyrobenú korbu a je po celkovom repase. Má najazdených len cca 1500 km a bez problémov zvládla aj 300 km dlhú cestu.

Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S
Praga V3S